Produkty mleczne to szeroka kategoria produktów obejmujących nie tylko mleko, ale również jogurty, sery, twarożki i kefiry. Ich popularność różni się w tym segmencie, dlatego aby uzyskać użyteczne informacje na ten temat, warto przeprowadzić badanie rynku produktów mlecznych. Jakie mogą być jego cele?
Poznanie zmian zachodzących na rynku
Żaden rynek nie jest stabilny, a preferencje klientów zmieniają się. Takie zmiany mają ogromny wpływ na działalność przedsiębiorstw, które muszą na nie reagować oraz przygotowywać się na przyszłość. Właśnie w tym celu wykonuje się badania rynku, czyli aby poznać takie tendencje i móc opracować na ich podstawie strategiczne plany działania.
Z tego samego powodu przeprowadza się badania rynku produktów mlecznych, które to produkty w naszym kraju wciąż są podstawą diety większości osób. W przypadku niektórych artykułów na przestrzeni lat widoczne są jednak pewne spadki i w tym segmencie ma to miejsce np. w przypadku mleka (spadek o 3 proc.). Niektóre produkty zanotowały jednak wzrost i tak stało się w ostatnim czasie w przypadku masła (wzrost o 6 proc.).
Producenci powinni śledzić takie tendencje, bowiem tylko dzięki nim będą mogli odpowiednio przygotować się do zmian. Jednym z trendów w ostatnim czasie jest wzrost spożycia produktów wegańskich, dlatego zdarza się także, że tradycyjne firmy mleczarskie decydują się na wprowadzenie do oferty takich odpowiedników.
Poznanie konsumentów
Dzięki badaniom rynku produktów mlecznych można również lepiej poznać docelowych klientów przedsiębiorstwa. Dlaczego jest to ważne? Głównie z powodu opracowywania efektywniejszych komunikatów reklamowych, dlatego też badania rynku często łączone są z marketingowymi, by uzyskać jeszcze bardziej kompleksowe dane.
Dzięki poznaniu konsumentów można jednak nie tylko opracowywać lepsze reklamy, ale również odpowiednie artykuły. Klienci mają bowiem różne potrzeby w zakresie poszczególnych produktów mlecznych, od ich walorów smakowych, przez cechy prozdrowotne, aż po wygodę spożywania.
Wyprzedzenie konkurencji
Konkurencja na rynku produktów mlecznych jest naprawdę duża, co najlepiej widać na półkach sklepowych. Przedsiębiorstwa nie ustają więc w wysiłkach, by zwiększyć sprzedaż kosztem konkurentów. Wizerunek marki ma jednak spore znaczenie dla odniesienia sukcesu, dlatego też firmy muszą przykładać się do tego, by był on spójny oraz wiarygodny.
Taki wizerunek marki można sprawdzać nie tylko dzięki badaniom rynku produktów mlecznych, ale również badaniom marketingowym, które także realizuje się za pomocą odpowiednio przygotowanych ankiet.
Przedsiębiorstwa chcące przeprowadzić badania rynku produktów mlecznych powinny skorzystać z pomocy Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Firma ta ma 16-letnie doświadczenie w realizacji tego typu analiz, dzięki czemu przedsiębiorstwa je zlecające mogą być pewne, że uzyskają wiarygodne wyniki. Biostat® posiada również własną platformę do badań CAWI o nazwie Badanie-Opinii.pl, której bazę tworzy ponad 150 tys. respondentów.