O powodzeniu firmy w głównym stopniu decydują zasoby, która ona posiada. Przy czym warto pamiętać, że przez zasoby rozumie się także pracowników i posiadane przez nich kompetencje. Stąd tak ważne jest poprawne dobieranie przyszłych pracowników oraz dbanie o rozwój tych już zatrudnionych. Istotą badania kompetencji, jest sprawdzenie w jakim stopniu posiadane kompetencje pozwolą pracownikowi bądź kandydatowi, sprostać powierzonym zadaniom. Jest również narzędziem pozwalającym określić kierunek rozwoju danego pracownika.
Kompetencje wyrażają wewnętrzny potencjał
Kompetencje nie są tylko tymi zachowaniami, które pozwalają na skuteczne realizowanie zadań wraz z osiąganiem wyznaczonych celów, ale także w ich skład wchodzą cechy ukryte wpływającą na owe zachowania. Warto pamiętać o tym, że wraz ze zmianą stanowiska zmieniają się pożądane kompetencje. Jako kompetencje rozumie się:
- wiedzę,
- umiejętności,
- kompetencje personalne i społeczne.
Tym samym można zauważyć, że kompetencje wyrażają wewnętrzny potencjał pracownika bądź kandydata. Przy czym warto zaznaczyć, że potencjał ten jest zmienny w czasie
(np. wzrasta wiedza wraz z ukończeniem dodatkowych szkoleń).
Czym jest unikatowość kompetencji?
Podstawową cechą opisującą kompetencje zawodowe, jest ich unikatowość. Oznacza to, że daną kompetencję można zastosować w celu zrealizowania różnorodnych zadań. Przy czym można zaobserwować różny poziom unikatowości poszczególnych kompetencji. Obok kompetencji uniwersalnych wyróżnia się także kompetencje specjalistyczne.
Jakie są najpopularniejsze metody zdiagnozowania kompetencji?
W toku badania kompetencji można wykorzystać takie metody, jak:
- Assessment & Development Center (A&DC) – metoda ta pozwala na zastosowanie w toku badania ćwiczeń symulacyjnych, które wykonywane są tak indywidualnie, jak i grupowo. Sesje te często trwają kilka godzin, a ich uczestnicy podlegają obserwacji, która ma pozwolić na zdiagnozowanie ich kompetencji,
- Testy kompetencyjne – badana osoba ma za zadanie wypełnić ćwiczenie bądź odpowiedzieć na pytania. Przy czym warto zaznaczyć, że istnieją odpowiedzi prawidłowe – rozumiane jako pożądane – oraz nieprawidłowe,
- Epizodyczny Wywiad Behawioralny (BEI) – badany ma za zadanie opowiedzieć o swoich zachowaniach z przeszłości odnoszących się do danych kompetencji. Wywiad ten ma na celu przewidzieć, w jaki sposób dana osoba zachowa się w przyszłości.