The best market research in Poland

Market research Poland should be the basis for marketing, information and advertising strategy of companies. Without a credible and reliable results of such research, it is almost impossible to manage properly such companies divisions as sales department, marketing department, customer service department. This address especially to fast moving consumer goods (FMCG). It is a market of articles of daily use, alternatively called as Consumer Packaged Goods (CPG). Articles of FMCG companies are consumed by customers on a regular basis. This is one of the largest business sectors in the world. It includes many categories of products: food and dairy, drinks, tobacco, paper, pharmaceuticals, electronics, plastic, household, photography and others. For example: Nestle, Unilever, Coca-Cola, Pepsi, Procter&Gamble, Carsberg… When you consider words “fast moving”, you can see this as opportunity: it means low production costs and very big market. On the other hand you have to consider extremely high competitiveness.

What for

The producers from this market should take care of such things as products quality, prices, distribution network, supply chain, potential markets, human resources. It is essential to make effective marketing campaign, because it may decide about success of a new product or maintaining of the company position on the market. For this reasons it is necessary to conduct market research in Poland. It results can be very useful for all company and change its future. For this you need professional research agency with experienced team with vast knowledge about data collection, data management and analysis.

How to use properly research techniques

Two main research methods are: quantitative and qualitative. Within quantitative research you can find CATI (computer assisted telephone interviewing), CAPI (computer assisted personal interviewing), CAWI (computer assisted web-interviewing) and PAPI (paper and pen personal interviewing). Within qualitative techniques you can find: IDI – individual in-depth interview, FGI – focus group interview, Mystery Client/Shopping. It is recommend to use at least two of these techniques for proper conduct of the research project and supplement it by desk research, SWOT analysis or case studies. When you choose those techniques properly, you can obtain data and make conclusions , which helps develop an appropriate strategy for the company. But all research projects begin from the conception of research (which: product, target group, sale price, marketing strategy, distribution chain, potential markets, advertising efficiency, competitiveness, cooperators). Then you build a questionnaire or scenario and decide which technique to use. It is about such elements as product concepts and prototypes research, advertising concept testing, advertising campaign tracking, segmentation research.

Korzystanie z badań – firmy farmaceutyczne

Branża farmaceutyczna nie należy do łatwych branż. Aby pokazać, jaka jest obecna sytuacja firmy na rynku, prowadzone są badania rynku dla firm farmaceutycznych. Dzięki tym badaniom budowana jest strategii firmy, a przekaz dociera zarówno do klientów jak i kontrahentów. Aby marka produktu została odebrana w należny sposób, potrzebne jest współgranie takich elementów jak: cena, ulotka, opakowanie, odpowiednia reklama itp. Pierwszym i zaraz najważniejszym krokiem jest sprawdzenie czy prowadzona strategia jest efektywna. Następnym krokiem jest dokładana analiza kontaktów z klientami, np. w aptekach. Ważne jest, aby zbadać czy trafia ona do oczekiwanej grupy odbiorców, lecz również jak jest odbierana, jaka jest ich opinia na dany temat. Innym ważnym krokiem jest zapytanie o potrzeby klientów, czy są zaspokajane. Produkty medyczne dzieli się na dwa rodzaje: sprzedawane w aptekach na receptę (Rx) oraz sprzedawane bez recepty (OTC – Over The Counter).

Korzystanie z metod i technik badawczych

Wybór odpowiedniej metody i techniki jest bardzo ważny, aby otrzymane wyniki były w pełni wiarygodne i trafne. Tradycyjną metodą zbierania danych jest PAPI (Paper and Pencil Interview), polegająca na przeprowadzeniu bezpośredniego wywiadu dzięki ankiecie papierowej. CATI jest kolejną metodą, lecz zamiast papierowej ankiety, wspomagana jest papierowo (Computer Assisted Paper Interview). Do innych metod należą: CATI– badania telefoniczne (Computer Assisted Telephone Interview), CAWI – ankiety internetowe (Computer Assisted Web Interview), IDI – indywidualne wywiady pogłębione (Individual In-Depth Interview), FGI – zogniskowane wywiady grupowe (Focus Group Interview) oraz Mystery Client (Mystery Shopping) – tajemniczy klient. Opisane powyżej metody dzieli się na jakościowe oraz ilościowe. Do badań ilościowych zalicza się: PAPI, CAPI, CATI lub CAWI, a do jakościowych: IDI, FGI, Tajemniczy klient.

Etap analizy

Przed przystąpieniem do badania, ważne jest dokładne sprecyzowanie czego badania mają dotyczyć. Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej metody i techniki badawczej, która pozwoli na zrealizowanie badania. Pod kątem badawczym, ważny jest także aspekt klientów i kontrahentów, którym również należałoby się przyjrzeć. Następny krok dotyczy badania strategii firmy, a mianowicie jej przekazów (cena, ulotka, opakowanie, reklama itp.), kontaktów z klientami (badanie standardów obsługi, np. w aptekach), wizerunku marki (rozpoznawalność marki, jej logotyp) oraz potrzeb i przyzwyczajeń konsumentów. Nie należy zapominać o skuteczności medycznych przedstawicieli.

Po zakończeniu etapu zbierania danych, następuje ich analiza. Długość trwania tego etapu zależna jest od dobory metod, ale także od wielkości badania. Badania jakościowe dostarczają pełniejszych danych na dany temat, przy czym badania ilościowe pozwalają bardzo dobrze uzupełnić otrzymane wyniki. Po zakończeniu badania i analiza, firma otrzymuje trafnie i rzetelnie opracowane wyniki. Dzięki nim posiada obiektywny ogląd na wybrane aspekty przeprowadzonego badania rynku dla farmacji.

CATI – szybka metoda badawcza

Badania metodą wspieranego komputerowo wywiadu telefonicznego (z angielskiego: Computer Assisted Telephone Interviewing – CATI) to aktualnie najpopularniejsza technika przeprowadzania sondaży. Ten sposób pozyskiwania materiału badawczego stosuje się między innymi w badaniach opinii, przy sporządzaniu profilu klienta i określaniu rynku docelowego.

Zwykle w celu zasięgnięcia opinii klientów zleca się badanie zewnętrznej firmie badawczej. Wydłuża to znacznie możliwy czas oczekiwania na wyniki sondażu. Dzięki nowoczesnym technikom badanie takie można wykonać samodzielnie, co pozwala na uzyskanie dostępu do wyników bezpośrednio po zakończeniu badania, a także bieżące śledzenie statystyk w czasie jego trwania.

Samodzielne wykonanie badania sondażowego w firmie jest możliwe, jeśli tylko dysponuje ona komputerem z dostępem do Internetu oraz parą słuchawek z mikrofonem. Niezbędne jest jeszcze tylko oprogramowanie CATI, którego licencję zakupić można w internetowej ofercie niektórych firm badawczych.

Sondaże prowadzone przy użyciu oprogramowania do CATI są tańsze, ekologiczniejsze i ekonomiczniejsze niż miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnej, drukowanej ankiety papierowej, której zastosowanie wymagałoby ostatecznie jednak przepisania danych do systemu komputerowego – inaczej wykonanie analiz statystycznych nie byłoby możliwe.

Samodzielne badania przy pomocy właściwego oprogramowania

Dobre oprogramowanie do CATI wybiera się w oparciu o kilka czynników. Warto zapoznać się z możliwościami wybranego oprogramowania korzystając z wersji testowej, publikowanej przez dostawcę systemu. Dzięki temu dowiemy się między innymi, czy oprogramowanie jest zgodne z używaną przeglądarką, jak wygląda i czy odpowiada nam interfejs użytkownika i jaki jest zakres możliwych funkcji – w tym podstawowo: tworzenie ankiet, kont ankieterskich i stały wgląd w statystyki badania.

Istotne jest sprawdzenie, jakie zabezpieczenia wybrane oprogramowanie dla CATI posiada. Mogą to być moduły eliminujące błędy na kolejnych poziomach badania, a także funkcja automatycznego tworzenia kopii zapasowej wszelkich danych badania, której istnienie wyklucza możliwość utraty dotychczasowej pracy nawet w przypadku awarii sprzętu, na którym wykonywano badanie.

Moduły eliminujące błędy, które może oferować nam system do badań telefonicznych to między innymi technologia pozwalająca na prześledzenie logiki ankiety. Tworząc formularz ankietowy decydujemy o stopniu jego skomplikowania. Pytania mogą odsyłać do różnych pytań, jako kolejnych, w zależności od wybieranych odpowiedzi, można nawet wzbogacać ankietę treściami multimedialnymi. Oczywiście rozmaitość możliwości zależy od wybranego oprogramowania badawczego. Kiedy jednak kwestionariusz stanie się bardzo skomplikowany, istnieje ryzyko popełnienia błędu logicznego, który utrudni jednoznaczne odczytanie wyników zebranych przy pomocy błędnie zaprojektowanej ankiety. Przeciwdziała temu moduł, którego zadaniem jest tropienie logicznej zgodności w formularzu.

Inny moduł eliminujący błędy ogranicza na przykład ilość błędnych wpisów poprzez nałożenie ograniczeń na poszczególne zmienne w ankiecie. Mowa o module analizy próby, który pozwala na automatyczne zatrzymanie badania, w przypadku osiągnięcia próby o zadanych parametrach. Dzięki temu unikamy zbędnych powtórzeń.

Najlepsze metody badania rynku

Badania rynku to dosyć pojemne pojęcie z dziedziny marketingu. Stanowią podstawę pozyskiwania wiarygodnych informacji o rynku ogólnie, przedsiębiorstwie, jego klientach, produktach i marce. W zakres badań rynku wchodzą m.in.: segmentacja rynku, budowanie modeli ryzyka, pozycjonowanie produktu, badanie promocji i reklamy, rozpoznawanie nisz rynkowych, analiza cen, badanie preferencji konsumentów, określanie struktury rynku, wyznaczanie najbardziej pożądanego na rynku koszyka produktów i wiele innych. W celu przeprowadzenia rzetelnych badań rynku stosuje się różne metody i techniki zbierania oraz analizy danych. Jeśli chodzi o metody, to są wśród nich zarówno ilościowe, jak i jakościowe.

Porównanie badań ilościowych i jakościowych

W ilościowych, w których kluczowe jest mierzenie zjawisk, ocen i ich porównywanie, można zastosować pełną gamę: od ankiety tradycyjnej (PAPI), przez wspomaganą komputerowo (CAPI), badanie telefoniczne (CATI), aż po ankiety on-line (CAWI). Każda z nich ma swoje atuty, jednak jeśli firmie zależy na czasie, stosunkowo niskich kosztach i wysokiej responsywności, poleca się badania CATI. Badania ilościowe to podstawa wszędzie tam, gdzie należy zbadać coś statystycznie. Można np. porównać ankiety dotyczące świadomości marki wśród konsumentów i porównać wyniki pomiędzy województwami, czy miastami. Zawsze trzeba mieć też na uwadze potrzebę uzupełnienia tych danych subiektywnymi opiniami pochodzącymi z wywiadów indywidualnych, czy grupowych. W badaniach jakościowych nie zmierzymy natężenia zjawiska, czy cechy, ale są one nie mniej wartościowe niż badania ilościowe. Wśród metod jakościowych wyróżnia się tajemniczy klient (Mystery Shopping), polegający na wysłaniu przeszkolonych ankieterów do sklepów, czy biur, w celu bezpośredniego poznania jakości obsługi klienta. Oprócz tego polecane są też wywiady: indywidualne pogłębione (IDI) oraz zogniskowane grupowe (FGI), gdzie moderator, według wcześniej przygotowanego scenariusza, zapoznaje się z opiniami pojedynczych, celowo dobranych osób lub grup osób, najczęściej klientów lub kooperantów firmy zlecającej badanie. Nie da się z góry określić, która z tych metod jest najlepsza, należy ją dostosować do potrzeb danej firmy.

W badaniach rynku można też wykorzystać analizę danych zastanych (Desk Research) i analizę SWOT, wszystko zależy od wielkości i elastyczności projektu badawczego i – przede wszystkim – potrzeb przedsiębiorstwa, które zleca badanie.

Komu zlecić badanie rynku

W celu zmaksymalizowania korzyści płynących z badań rynku, należy wybrać wiarygodną firmę badawczą z wieloletnim doświadczeniem, posiadającą w zespole analityków ekspertów od każdej z wymienionych tutaj metod badawczych, a także od realizacji badań i interpretacji wyników. Nie wystarczy bowiem sama metoda, potrzebne jest jeszcze trafne narzędzie (ankieta, czy scenariusz) i zastosowanie odpowiednich testów statystycznych.

Dystrybucja materiałów reklamowych

poczta

Nowością w naszej ofercie jest profesjonalna dystrybucja ulotek reklamowych (inna nowość, to badania typu mystery shopping), dzięki której każdy z naszych klientów może zapewnić sobie że odpowiednio zaprojektowane i poprawnie przygotowane ulotki reklamowe trafią tylko i wyłącznie do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy klientów, wobec czego, szanse na zbyt będą tutaj o wiele wyższe niż w przypadku dystrybucji na oślep ogromnych ilości ulotek, które w większości są wyrzucane bez uprzedniego przeczytania. Continue reading

Działalność agencji badawczej

ewaluacja5

Obecnie na rynku badawczym, pojawia się coraz więcej agencji badawczych, które na wzór naszego przedsiębiorstwa, świadczą usługi w zakresie działalności badawczej, czyli wszelkiego rodzaju badań statystycznych, analizy danych, czy też badań fokusowych. Trzeba tutaj jednak, powiedzieć, iż w zdecydowanej większości przypadków przewyższamy naszych konkurentów, bowiem nie dysponują oni odpowiednio zaawansowanymi narzędziami badawczymi, oraz nie posiadają odpowiedniej wiedzy, ani też doświadczenia w tym zakresie. Po prostu jesteśmy bardziej doświadczeni, przez co efekty naszej pracy okazują się o wiele lepsze dla przedsiębiorców. Continue reading

Opinia klienta a badania fokusowe

fokusownia_2

Konieczność stałego i systematycznego prowadzenia badań opinii klientów, oraz wszelkiego rodzaju sondaży, nie ulega najmniejszej wątpliwości, szczególnie jeśli chcemy stale optymalizować proces produkcji, zarządzania oraz sprzedaży zarówno wszelkiego typu produktów, jak i usług. Wobec tego też, koniecznie musimy tutaj zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż w przypadku naszej działalności, niezbędne będzie także posiadanie odpowiedniej fokusowni, czyli pomieszczenia, w którym możliwe będzie prawidłowe przeprowadzanie badania fokusowego, które stanowi jedno z lepszych źródeł wiedzy o zachowaniu klienta. Continue reading

Medyczna baza danych i statystyka medyczna

medicine3

W naszej ofercie, można także znaleźć specjalistyczne systemy bazodanowe przeznaczone dla przemysłu medycznego oraz farmaceutycznego, zawierające w sobie dane adresowe, wszystkich lekarzy, wszystkich specjalności z terenu całej polski, jak również wszystkich placówek leczniczych z terenu kraju. Dzięki takim profesjonalnym systemom statystyki medycznej, możliwe jest poprawne kierowanie swojej oferty, jak również przeprowadzanie odpowiednich badań na wybranych przez siebie lekarzach, bądź też placówkach medycznych oraz szpitalach. Continue reading

Zalety prowadzenia badań ewaluacyjnych

badania statystyczne2

Prowadzenie badań ewaluacyjnych niesie za sobą liczne korzyści, co potwierdza chociażby sam fakt, iż są one standardem w zarządzaniu sektorem publicznym zarówno w stanach zjednoczonych jak i w unii europejskiej, a co za tym idzie, możemy tutaj powiedzieć, iż ewaluacja, wyśmienicie się będzie sprawdzała w przypadku dużych, pochłaniających ogromne kwoty pieniędzy inwestycji. Oczywiście w przypadku mniejszych także może się okazać pomocna, nie mniej jednak, jej podstawowym zadaniem jest prowadzenie nadzoru nad skomplikowanymi działaniami, których nie sposób ogarnąć w prosty sposób. Continue reading

Ewaluacja

bazy danych4

Jak już niejednokrotnie mieliśmy okazję wspomnieć, bardzo ważnym elementem działalności Anderso.pl, jest prowadzenie wszelkiego rodzaju badań ewaluacyjnych, które w wielu przypadkach, są nakładane na instytucje publiczne odgórnie przez odpowiednie dyrektywy unijne. Dzięki badaniom ewaluacyjnym, mamy możliwość przeprowadzenia wielu różnorodnych działań, w takim zakresie, aby ostatecznie osiągnąć poprawne jego efekty, poprzez stałe monitorowanie efektywności działania, a co za tym idzie, także poprzez stałe jego usprawnianie, co przecież dla działań, finansowych ze środków unijnych jest kwestią niesamowicie wręcz istotną. Continue reading